Počet odkladů povinné školní docházky v České republice stoupá
V České republice má dlouhodobě odklad povinné školní docházky více než pětina dětí, což je výrazně více než v okolních státech. Podle zprávy České školní inspekce (ČŠI) nastupuje do školy s odkladem, tedy o rok později, než by mělo, kolem 25 procent dětí. Vysoký počet odkladů se navíc neustále zvyšuje. Ve školním roce 2022/2023 bylo v prvních třídách základních škol 24,2 procenta sedmiletých žáků. Pro srovnání, ve školním roce 2017/2018 to bylo 20,6 procenta a o rok později 22,7 procenta.
Tento trend má vliv na dostupnost předškolního vzdělávání, protože děti, které získají odklad školní docházky, zůstávají v mateřských školách a snižují tak počet míst pro mladší děti. Česká školní inspekce dlouhodobě upozorňuje na fakt, že odklady by měly být pouze výjimečným opatřením. Odborníci uvádějí, že by se měly týkat jen přibližně dvou procent dětí. Skutečnost v Česku je ovšem jiná.
Mezi nejčastější důvody odkladu školní docházky v Česku patří celková nezralost dítěte, logopedické vady a opožděný vývoj řeči. Rodiče často žádají o odklad s cílem usnadnit dítěti vstup do školního prostředí. V některých případech však může být za doporučením školy i snaha vyhnout se nutnosti poskytovat individuální přístup dětem, které by potřebovaly větší podporu při výuce.
Novela školského zákona, kterou navrhli poslanci vládních a opozičních stran, by měla snížit počet odkladů a přesunout zápisy do prvních tříd z dubna zpět na leden či únor. Odklady by měly být možné pouze v případech, kdy zdravotní stav dítěte dlouhodobě neumožňuje účast ve výuce. Žádosti o odklad by musely být doloženy doporučením lékaře specialisty nebo klinického psychologa. Pediatři by tato doporučení vydávat nemohli. Spolu s doporučením k odkladu by mělo poradenské zařízení poskytnout i doporučení podpůrných opatření pro vzdělávání dítěte.
Navrhované změny by měly začít platit od září 2026. Jedním z dalších návrhů je zavedení slovního hodnocení místo známek pro žáky prvních a druhých tříd, což by snížilo stres a poskytlo detailnější zpětnou vazbu. Žáci by první třídu nemohli opakovat, s výjimkou případů, kdy by to bylo na žádost rodičů a na základě doporučení odborníků.
Ve srovnání s okolními státy je počet odkladů v České republice vysoký. V Německu například nastupuje do školy s odkladem pouze 5 až 7 procent dětí. V některých spolkových zemích je tento podíl dokonce jen 1 až 2 procenta. Hůře vychází Česká republika i ve srovnání se Slovenskem, kde v roce 2018 tvořily děti s návrhem na odklad 14,8 procenta dětí u zápisu do první třídy. Český systém odkladů je tedy v evropském kontextu unikátně vysoký.
Autor: Mgr. Michal Balvín
Zdroj: ČTK
Využijte nejlepší uvítací bonusy bez nutnosti vkladu a hrajte své oblíbené online sloty bez rizika.