Nové RVP se zaměří na kompetence, změnu přístupu ke vzdělávání a průběžné testování žáků
Český vzdělávací systém čekají zásadní změny. Revidované rámcové vzdělávací programy (RVP) pro základní a mateřské školy mají propojit znalosti s dovednostmi, hodnotami a postoji. Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) na tiskové konferenci zdůraznil, že cílem je nejen zlepšit kvalitu vzdělávání, ale také snížit nerovnosti mezi žáky. Ministerstvo chce rovněž upravit systém přijímacích zkoušek na střední školy, což bude téma pro další volební období.
Harmonogram zavádění revidovaných RVP
Práce na změnách trvala několik let a první dobrovolné zavádění nových vzdělávacích programů na základních školách začne už letos v září. Dobrovolné zavádění RVP na základních školách proběhne v letech 2025 a 2026. Od září 2027 budou revidované RVP povinné v prvním a šestém ročníku a plně budou implementovány v roce 2031.
Změny v obsahu a přístupu
Revidované RVP staví na flexibilitě škol, které si budou moci přizpůsobit obecné učební plány vlastním potřebám. Ministerstvo jim poskytne modelové vzdělávací programy, metodické materiály a další podporu. Klíčové změny zahrnují povinnou výuku angličtiny od první třídy, zvýšení výstupní úrovně základní školy z A2 na B1 a také zvýšení nároků na matematickou gramotnost žáků.
Testování a zpětná vazba
Novinkou bude také průběžné testování v tzv. uzlových bodech vzdělávání – ve třetí, páté a deváté třídě. To umožní sledovat dosažené výsledky žáků a poskytne cennou zpětnou vazbu nejen školám, ale i rodičům a státu. Školy, které zahájí výuku podle nových plánů už letos, budou navíc přímo poskytovat ministerstvu podněty, které mohou vést k případným úpravám před povinným zavedením revidovaných RVP v roce 2027.
Změna přístupu ke vzdělávání
Na rozdíl od dřívějších osnov z roku 2005 nové RVP nevymezují konkrétní obsah učiva pro jednotlivé ročníky, ale stanovují cíle a kompetence, které mají žáci na konci daného vzdělávacího stupně zvládat. Důraz je kladen na praktické využití znalostí, čtenářskou a matematickou gramotnost i další dovednosti, které jsou klíčové pro život v moderní společnosti. Tyto změny mají žákům poskytnout nejen teoretické znalosti, ale také schopnosti využitelné v každodenním životě.
Obsah výuky ve školách bude také pravidelně každé čtyři roky přezkoumáván, aby odpovídal moderním potřebám českého školství. K tomuto účelu vznikne Národní kurikulární rada složená z odborníků, zástupců škol a dalších institucí, která bude ministerstvu radit při případných úpravách.
Záznam z tiskové konference je k dispozici zde.
Autor: Mgr. Michal Balvín
Zdroj: ČTK