České školy se mohou v následujících letech potýkat s vážným nedostatkem kvalifikovaných pedagogů. Podle analýzy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Ministerstva školství bude do roku 2035 potřeba přibližně 113 000 učitelů. Počet kvalifikovaných učitelů se ovšem odhaduje pouze na 90 000. To znamená, že by mohlo chybět více než 20 000 odborně připravených pedagogů.
Tento vývoj by mohl vést k výraznému nárůstu podílu hodin vyučovaných nekvalifikovanými učiteli. Zatímco dnes na základních školách učí bez kvalifikace přibližně deset procent hodin a na středních školách kolem sedm procent hodin, v budoucnu by se tento podíl mohl vyšplhat až na dvacet jedna procent.
Problém souvisí s demografií i změnami ve financování
Rostoucí podíl nekvalifikovaných učitelů není způsoben jen nedostatkem absolventů pedagogických fakult, ale i demografickým vývojem, změnou financování škol a odchodem učitelů do důchodu. Počet dětí ve školách v posledních letech rostl, což zvyšuje poptávku po nových vyučujících. Zároveň se mění systém financování školství, který ovlivňuje možnosti škol najímat nové učitele.
Důležitou roli hraje zejména stárnutí pedagogického sboru. Podle analýzy se zvyšuje počet učitelů v předdůchodovém věku, což znamená, že v následujících letech bude nutné nahradit velké množství odcházejících pedagogů. Přírůstek absolventů pedagogických fakult ani rekvalifikace dalších pracovníků však na pokrytí těchto potřeb zatím nestačí.
Regionální rozdíly a plány na zvýšení počtu učitelů
Problém nedostatku kvalifikovaných pedagogů neplatí pro všechny kraje. Nejvíce postižené jsou strukturálně slabší oblasti, například Karlovarský kraj, kde je podíl nekvalifikovaných učitelů vyšší než v jiných regionech. Odborníci upozorňují, že v těchto oblastech je zároveň nižší celková vzdělanost obyvatel, což problém dále prohlubuje.
Jedním z řešení, které stát připravuje, je zvýšení počtu studentů učitelství. Ministerstvo školství plánuje v nadcházejícím akademickém roce zvýšit kapacity pedagogických fakult přibližně o pět procent. Podle ministra Beka by měl stát řízeně navyšovat počty studentů nejen v pedagogických oborech, ale i ve zdravotnictví a technických oborech.
Nekvalifikovaní učitelé: dočasné řešení s otazníky
V současnosti mohou školy zaměstnávat nekvalifikované učitele maximálně po dobu tří let. Pokud si do té doby pedagogové nedoplní vzdělání, nemohou nadále ve školství působit jako kvalifikovaní učitelé. Ministerstvo školství ale nemá přesný přehled o tom, kolik z těchto lidí si vzdělání skutečně doplní a kolik jich školství po uplynutí lhůty opustí.
Podle odborníků je problém v tom, že neustálé nahrazování odcházejících nekvalifikovaných učitelů novými nekvalifikovanými pracovníky problém neřeší, pouze ho oddaluje. Pokud stát nenajde účinnější způsob, jak motivovat nové studenty k volbě učitelské profese a jak ve školství udržet zkušené pedagogy, může se české školství v příštích letech potýkat s vážným personálním deficitem.
Ačkoliv v následujících letech do škol začnou postupně nastupovat slabší ročníky a dětí bude ubývat, očekává se, že zajištění kvalifikovaných učitelů bude problematické.
Autor: Mgr. Michal Balvín
Zdroj: ČTK