Přinášíme nápady. Sdílíme zkušenosti.

Klett Klett blog Novinky z Klettu Čeští žáci patří v digitálních dovednostech mezi světovou špičku

Čeští žáci patří v digitálních dovednostech mezi světovou špičku
28.11.2024
foto

Čeští žáci patří v digitálních dovednostech mezi světovou špičku

Čeští žáci osmých tříd a jejich vrstevníci z víceletých gymnázií se v mezinárodním testování ICILS (International Computer and Information Literacy Study) umístili mezi světovou špičkou. V konkurenci třiceti čtyř zemí obsadili druhé místo v oblasti počítačové a informační gramotnosti a třetí v informatickém myšlení. 

Přínos digitálních dovedností a přístup k technologiím
Testování ukázalo nejen schopnost českých žáků pracovat s technologiemi, ale také důležitost rovného přístupu k digitálním zdrojům ve školách. Díky snadnému přístupu k technologiím ve školách se podařilo zmírnit znevýhodnění dětí ze sociálně slabších rodin. Kvůli pandemii covidu-19, kdy byla běžná výuka nahrazena výukou na dálku, došlo podle něj také k posílení digitálních dovedností nejen u žáků, ale i u učitelů.

Podrobné výsledky testování
Testování se zaměřilo na používání technologií, práci s informacemi a bezpečné chování v kyberprostoru. Žáci absolvovali dva půlhodinové testy z počítačové a informační gramotnosti a dva testy informatického myšlení, z nichž každý trval dvacet pět minut.
V kategorii počítačové a informační gramotnosti získali čeští žáci průměrně 525 bodů, čímž se umístili těsně za Jižní Koreou, která dosáhla 540 bodů. Průměr zemí Evropské unie činil 497 bodů, což svědčí o vysoké úrovni českých žáků v této oblasti. Nejnižší výsledky zaznamenali školáci z Ázerbájdžánu s 319 body. V informatickém myšlení pak Češi obsadili třetí příčku za studenty z Tchaj-wanu a Jižní Koreje s celkovým skóre 527 bodů. Průměr EU byl 483 bodů.

Změny a výzvy ve výuce digitálních dovedností
I přes pozitivní výsledky průzkum upozornil na některé výzvy. Česká školní inspekce zaznamenala, že podíl dětí, které nedosahují základní úrovně digitálních dovedností, se za posledních deset let zvýšil z patnácti na dvacet osm procent. Tito žáci často neumí rozpoznat a posoudit informace či dodržovat zásady bezpečného pohybu na internetu.
Průzkum také ukázal, že digitální technologie jsou v českých školách využívány méně než v ostatních státech EU. Ve škole s nimi denně pracuje pouze šestnáct procent českých žáků, zatímco unijní průměr činí třetinu. Technologie jsou mezi českými žáky oblíbené hlavně ve volném čase – více než dvě hodiny denně je pro zábavu používá šedesát jedna procent dětí.

Postoje učitelů a možnosti vzdělávání
Digitální dovednosti by se měly u žáků rozvíjet nejen v hodinách informatiky, ale i v dalších předmětech. Průzkum však ukazuje, že využití digitálních nástrojů ve výuce je stále v Česku na začátku. Rezervovaný, ale pozitivní postoj k technologiím má dvacet osm procent učitelů základních škol a třicet jedna procent učitelů středních škol. Klíčové je také vytvářet podmínky pro další vzdělávání učitelů – pokud si pedagogové v digitálním prostředí věří, technologie pak častěji a efektivněji zapojují do výuky.
České školství se sice může v oblasti digitální gramotnosti a informatického myšlení žáků pyšnit vysokou úrovní, nicméně výsledky poukazují také na důležitost dlouhodobé a systematické podpory technologického vzdělávání ve všech typech škol a na úroveň potřebných dovedností u všech žáků.

Autor: Mgr. Michal Balvín
Zdroj: ČTK