Klett blog
Novinky z Klettu
Učitelů 2. stupně ZŠ ubývá, o 1. stupeň zájem roste Česko se v následujících letech může potýkat s výrazným nedostatkem kvalifikovaných učitelů, zejména pro druhý stupeň základních škol a střední školy. Vyplývá to z dat MŠMT, která byla prezentována na odborném panelu projektu IPs DATA. Z dlouhodobých trendů vyplývá, že počet studentů a absolventů magisterských programů učitelství znatelně poklesl, což může v budoucnu výrazně zkomplikovat personální zajištění výuky na českých školách.
Ubývá studentů i absolventů
Od roku 2019 klesl počet studentů magisterských oborů učitelství pro druhý stupeň ZŠ a SŠ zhruba o čtvrtinu – z 8360 na 6400. Problémem není jen počet studentů, ubývá i těch, kteří studium úspěšně dokončí. Zatímco v roce 2020 absolvovalo učitelství pro druhý stupeň a střední školy 2780 studentů, letos to bylo jen 2220.
Pokles počtu absolventů pokračuje i u předškolní pedagogiky. Ten poklesl z 240 v roce 2020 na 140 v roce 2024. Pozitivní trend lze naopak pozorovat u učitelství pro první stupeň ZŠ. Zde stoupl počet studentů z 4400 na 4900 a absolventů z 550 na 870.

Chybějí data o aprobacích, obory jako fyzika a chemie ztrácejí
Obtížně se také dohledává, které konkrétní předměty budou budoucí učitelé po ukončení studia vyučovat. Obzvlášť u tzv. sdružených studijních programů je dostupná pouze hlavní specializace. Z dostupných dat však vyplývá i pokles zájmu o přírodovědné obory, což může být problém zejména u předmětů, jako je matematika, fyzika nebo chemie – tedy oblastí, které už nyní podle expertů trpí nedostatkem kvalifikovaných vyučujících.
Do roku 2035 může chybět až 23 tisíc učitelů
Situaci detailněji popisuje analýza Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Podle ní bude v roce 2035 potřeba asi 113 tisíc učitelů pro základní a střední školy. V systému jich ale v té době může být jen kolem 90 tisíc. Podíl hodin odučených nekvalifikovanými učiteli by se tak mohl zvýšit až na více než 20 procent. V současnosti se bez pedagogické kvalifikace odučí přibližně každá desátá hodina na ZŠ a každá čtrnáctá na SŠ.
Průměrný věk učitelů se zvyšuje
Experti upozorňují i na další výzvy – průměrný věk učitelů se zvyšuje a chybí jim dostatek mladších kolegů. Zatímco v roce 2011 byl průměrný věk učitelů 45 let, v roce 2023 to bylo už 47 let. Tento trend může mít v budoucnu výrazný dopad na stabilitu i kvalitu českého vzdělávání.
Autor: Mgr. Michal Balvín
Zdroj: ČTK