Podle průzkumu z prosince loňského roku, kterého se účastnilo přes osm set žáků ve věku dvanáct až sedmnáct let, využívá nástroje umělé inteligence (AI) osmdesát sedm procent z nich. Výsledky potvrzují, že se mladá generace rychle adaptuje na nové technologie, zatímco školní systém se jejich integraci teprve přizpůsobuje.
Nejčastěji používané AI nástroje
Nejoblíbenější nástroje AI mezi mladými ve volném čase zahrnují Duolingo, Google Lens, ChatGPT a Snapchat My AI. Ve škole však své pořadí oblíbenosti mírně mění – nejčastěji používají Google Lens, následuje ChatGPT a Duolingo. Podle průzkumu přináší využití těchto technologií úsporu času při plnění domácích úkolů a umožňuje přizpůsobit učení individuálnímu tempu.
Nedostatek školených pedagogů
Zároveň však průzkum ukazuje, že školy nejsou na využívání AI dostatečně připravené. Podle tří čtvrtin dotázaných studentů chybí učitelé, kteří by s AI uměli efektivně pracovat. Pro sedmdesát čtyři procent mladých je přitom důležité, aby pedagogové tuto technologii zvládali a využívali ji během výuky. V současnosti práci s AI ve škole spíše regulují jednotliví vyučující než školy jako celek, přičemž deset procent škol využívání AI nepovoluje vůbec.
Sociální a regionální rozdíly
Nejvíce používají nástroje umělé inteligence žáci gymnázií a škol v Praze. Třetina mladých naopak uvedla, že AI ve škole vůbec nepoužívají. Průzkum také ukázal rozdíly podle příjmové situace rodin – děti z domácností s čistým měsíčním příjmem do třiceti tisíc korun využívají AI ve školách méně často.
AI v hodnocení žáků
V otázkách hodnocení a známkování pomocí AI se názory studentů liší. Žáci nejsou vůči technologii zcela důvěřiví a neshodnou se, zda by měla být AI dostupná například při zkouškách a testech. Většina dětí však podporuje myšlenku, že zkoušky by měly testovat schopnosti řešit problémy namísto pouhého memorování.
Autor: Mgr. Michal Balvín
Zdroj: ČTK