Čím méně máte sil, tím více je vám třeba humoru. Totéž platí v souvislosti s blížícími se třídními schůzkami.
Přímou úměrnost pochopíte nejlépe ve škole, žel často mimo hodiny matematiky. Popisuje fakt, že čím více potřebujete mluvit s rodičem některého žáka, tím usilovněji se vám vyhýbá. Rodiče snaživých žáků tuto geneticky předanou vlastnost dokládají vlastním poctivým ujišťováním se u všech vašich kolegů, že je jejich dítě kladně vnímáno celým pedagogickým sborem, který dané dítě učí.
Učitel nerovná se krotitel! Ten druhý může prásknout bičem, ten první v počítačové době nepráskne už ani třídní knihou. (A pokud práskne, je to výrazně dražší. Cena současné třídní knihy v počítači se totiž zvýšila oproti té papírové verzi mnohem výrazněji, než plat učitele v průběhu stejného časového období).
Zub či hlava vás rozbolí zásadně v těch dnech, kdy nemáte naplánovanou žádnou velkou písemku, ale chystáte se probírat nové učivo. (Chystáte-li se zkoušet, rovnou na to zapomeňte! Ani ten největší raubíř ve třídě za váš zub opravdu nemůže).
Známkujte velkoryse. Existuje určitá míra pravděpodobnosti, že budete ve stejnou velkorysost doufat ve chvíli, kdy vám bude váš současný žák v budoucnosti zhotovovat protézu či měnit kyčelní kloub.
Pokud jste na sobě zpozorovali zoufalství při zjištění, že některého žáka váš předmět vůbec nebaví, zkuste tuto situaci psychologicky „přerámovat“ a radovat se z ní. S velkou pravděpodobností jej totiž za pár let nebudete mít u vedlejšího stolu v kabinetě. (Zcela vyloučit to ovšem nelze. Někteří jedinci mohou zamířit dokonce i na vyšší pozice na vašem pracovišti. Občas to totiž není otázka schopností, ale sebevědomí).
Míváte někdy pocit, že nikdo nevidí a neocení, co všechno v práci děláte? Uklidním vás. Máte pravdu. Jen to není pocit, ale fakt.
Máte velký elán do práce? Super, ale opatrně s ním. Mnoho vašich kolegů, kteří se už jen plouží podél zdí nebo křičí na děti, jej mělo kdysi také.
Nabídka nových a lepších učebnic dorazí neomylně poté, co dokončíte poslední přípravy k té původní. U jazykových učebnic to potěší dvojnásob, jelikož pravděpodobnost, že byste s novou gramatikou a novou slovní zásobou ještě někdy mohli využít cvičení, která jste si připravili pro 5. lekci v té staré, se blíží nule.
Udělíte-li dítěti v hodině nějaký trest, hrozí vám, že další přestávka už pěkná nebude. Proč? Starší generace říká o někom, kdo jde na WC, že si jde zavolat. Mladší generace vám říká, že jde na WC, a přitom si jde zavolat. Rodiče mají čím dál tím rychlejší auta a jsou čím dál tím více přesvědčení o tom, že vám musí radit, jak máte pracovat. Mnozí bytostně nesnášejí, když rozvíjejícím se osobnostem jejich potomků nastavíte jakékoliv hranice. Někteří ani neplýtvají časem, aby si za vámi zajeli a jakožto „odchovanci“ televizního programu „Volejte řediteli“ prostě volají.
Smutné je to, že vaši lásku k dětem někdy nejvíce likvidují jejich rodiče a lásku k učení předpisy, co a jak máte učit a jakými slovesy máte danou činnost do různých dokumentů popsat.
Čas je relativní, stejně jako slova „už“ a „ještě“. Máte-li před sebou na konci pololetí už jen poslední dvě hodiny, zbývající do uzavření známek, vidí rodič ještě celých 90 minut, v nichž můžete se známkou jeho dítěte (za pětiměsíční práci) něco udělat.
Učitelé jsou kouzelníci. Umí totiž spojit vlastní pracovní přestávku s dozorem, dodržovat učební plány, a přitom se přizpůsobit zájmu dětí a jejich potřebám (třeba potřebě déle vysvětlovat či opakovat), být důslední a spravedliví vůči všem, a přitom respektovat individualitu, míru schopností a pracovní tempo každého dítěte, dokážou dodržovat vzdělávací plány s důrazem na získávání dovedností a ne znalostí, a přitom kupodivu i předat znalosti, které jsou následně vyžadovány při plošném testování úrovně žáků a studentů. Umí učit, vychovávat, usměrňovat, psychicky podporovat, sociálně začleňovat, vytvářet vhodné návyky, naplňovat specifické potřeby a navzdory tlaku a stresu ještě mnozí pracují s úsměvem a trpělivostí.
A tímto se vracíme opět k prvnímu bodu. Čím méně máte sil, tím více je vám potřeba humoru. Usmějte se nad papírováním i lidskou hloupostí a závistí. Vy sami víte, že vaše práce má smysl. Toto přesvědčení si nenechejte nikým vzít.