Styl oblékání a jeho psychologický vliv

Móda se neustále mění a s lehkou nadsázkou můžeme říci, že v poslední době má tak trochu uvolněnou morálku. Ne snad v tom smyslu, že by byla lascivní a ukazovala příliš, to ne. Je spíš hravá, moc si neláme hlavu s tím, co se smí a nesmí, bourá hranice a vytváří nové kombinace. Dress code na svatbu je méně formální než za dob našich babiček, ženy na jednání nosí krátké sukně nebo lepší tenisky, muži chodí bez kravat, často je potkáte v kanceláři i v žabkách. Jak poznat, kde je hranice toho, co se ještě smí a co už je přes čáru? A jak působí oblečení na naše okolí? Dáváme svým oblečením našim žákům či kolegům jasné hranice, anebo je to překonaný mýtus?

Inu otázek by bylo dost, odpověď je tak trochu šalamounská, založená na zdravém rozumu. Ať už učíte na základní, střední nebo vysoké škole, stále máte status učitele, od kterého se nějaká ta formálnost vyžaduje. Každá škola je jiná, zakládá si na trochu jiných hodnotách a předepisuje jiný stupeň formálnosti, ale princip je stejný – žák by měl k učiteli vzhlížet, učitel by měl budit přirozenou autoritu. Je tu ale i druhá strana mince – učitel je nejen vzorem, ale i podporou pro žáky. Předává jim informace srozumitelnou formou a žáci by měli mít pocit, že se mohou s učitelem kdykoliv poradit, že je tady pro ně. V jedné pozici učitele se tak ukrývá mnoho podpozic, které se odráží v celkovém vystupování i oblékání učitele. Učitel v sobě skrývá trochu psychologa, trochu manažera, kapku vůdce, něco terapeuta a možná i trochu krotitele divoké zvěře. Učitel chce budit autoritu, ale zároveň důvěru, chce své žáky vést, ale zároveň s nimi navázat vztah.

Učitel v sobě skrývá trochu psychologa, trochu manažera, kapku vůdce, něco terapeuta a možná i trochu krotitele divoké zvěře.

Vyhněte se přílišné formálnosti aneb nejsme v korporátu

Příliš formální oblečení může působit tvrdým a nepřístupným dojmem. Učitel (učitelka) v takovém oblečení možná vzbudí větší autoritu a respekt u žáků, ale pokud bude zároveň s oblečením volit i přísnější vystupování, nejspíš u žáků probudí také obavy a strach, které nejsou dobré pro zdravý vztah mezi učitelem a žákem.

Pozor na moc velkou ležérnost aneb jste dospělí

Vyhněte se oblečení, které je příliš ležérní. Možná se vám líbí otrhané džíny v kombinaci s koženou bundou a bílými teniskami. Proč ne. Ale nechte si takové oblečení na procházku kolem Vltavy. Ve škole by si vás v žádném případě neměli poplést se žáky. Možná byste díky tomuto „free cool“ uvolněnému oblečení navázali přátelštější vztahy se svými žáky, ale (pokud nejste přirozeně autoritativní typ) hůře se vám pak bude budit autorita a respekt. Navíc by zde stále měla existovat hranice mezi žákem a učitelem.

Casual je tu pro vás

„Kežl“ není jen ten exotický mladík, který pracuje na rohu ve francouzské kavárně. Je to zejména váš pomocník při výběru vhodného oděvu do školy. Nemusíte být přeborníkem na trendy, nemusíte chodit s davem a nemusíte mít doma dvacatero kalhot. Stačí poslouchat zdravý rozum a půjde to samo. Business casual (či smart casual) nebo v našem případě učitelský casual je kombinace slušného (formálnějšího) oblečení s tím méně formálním. Vyhýbá se ale extrémnosti a přílišné uvolněnosti. Casual je zlatá střední cesta, kterou můžete obohatit o svůj osobitý styl.

Pár pravidel stačí mít:

  • Myslete vždy na pohodlí. Ve škole chodíte, stojíte, sedíte, sem tam vyběhnete nějaké schody, natahujete se k tabuli, občas si musíte kleknout nebo se pro něco sehnout. Volte tedy takové oblečení, které je pohodlné za všech okolností. Pohodlné kalhoty, které netlačí, delší sukně, pozor na příliš velké výstřihy.
  • Ležérně, ale slušně. Volte takové oblečení, které je na hranici formálnosti a neformálnosti. Nebojte se trochu experimentovat a vložit do oblékání svůj vlastní styl. To ocení každý, včetně žáků. I oni vnímají, jestli je učitel před nimi osobnost sám za sebe, anebo se veze s davem. Nic nezkazíte jednobarevnými kalhotami (dokonce i džínovými), halenkami všeho typu, sáčky, dlouhými vestami či delšími sukněmi. Při vhodné kombinaci můžete jeden prvek zvolit i více ležérní. Např. kombinace – černé kalhoty, bílé tričko s nápisem, barevné sako (pastelová růžová, modrá, krémová, ale klidně i hořčicová barva…).
  • Se vzorem nebo bez? Vzorů se nebojte, jen je vybírejte s rozmyslem. Zvířecí vzory (zejména tygří) nemusí být zrovna vhodnou volbou. Obecně platí, že jste-li hubenější postavy, je vhodné volit menší vzory. Pokud vás příroda více obdařila, vybírejte větší vzory.
  • Doplňky jako třešnička na dortu. Doplňky vám pomohou podtrhnout váš outfit, rozzářit ho či dodat na osobitém stylu. S doplňky můžete rovněž podpořit svou autoritu. Pokud zvolíte peckové náušnice, budete působit více autoritativně, než když si vyberete dlouhé náušnice či náušnice ve tvaru kruhů.

Pokud zvolíte peckové náušnice, budete působit více autoritativně.

  • Klapity klap – není slyšet. Podpatky vypadají na ženách skvěle – dělají hezčí nohy, zadek, žena působí více vznešeně a zároveň budí větší respekt. Ale pozor na klapání. Pokud se budou vaše podpatky rozléhat až do vedlejší třídy, mohlo by to působit celkem rušivě. Navíc se tím připravujete o moment překvapení, když vstoupíte do třídy. Žáci vás slyší přicházet dlouho před tím. Opět volte obuv, která je pohodlná (ať už to jsou lodičky, mokasíny, baleríny či polobotky). Pokud vybíráte boty na podpatku, zvolte ty odhlučněné, které neklapou.

Vhodné oblečení vám může pomoci vzbudit v žácích větší autoritu, respekt nebo zájem. Zároveň může pomoci i vám. Zejména v začátcích, nebo pokud jste rozený trémista. Volba oblečení nás totiž ovlivňuje i zpětně. Jen si vzpomeňte, když jdete na ples, oblečete si krásné šaty a automaticky vás to nutí chovat se jinak, vznešeněji. Ať už zvolíte jakékoliv oblečení, nezapomínejte na to nejdůležitější, a to, že to pravé kouzlo je ukryté ve vás, bez ohledu na to, jestli máte šaty, kalhoty, vzory nebo baleríny.

Mgr. Lucie Šafránková