Všechno kolem nás se mění – trendy, technologie i Vaši žáci. Jak na to reagovat v hodinách češtiny a neztratit jiskru? Přijďte si pro inspirativní nápady! Nakladatelství Fraus Klett Vás zve na 1. metodickou konferenci pro učitele českého jazyka na 2. stupni s mottem: Učení nás sbližuje. Sdílení nás rozvíjí. 

Zapište si do kalendáře datum21. března 2026 a přijeďte se s námi potkat v hotelu Grandior v Praze.

Registraci spustíme 8. ledna 2026 – tedy již za:

0Days0Hours0Minutes0Seconds
Maják průhledný
Maják průhledný

Odhalujeme první lektory

Hana Dufková

Hana Dufková působí v Ústavu českého jazyka a teorie komunikace FF UK, vede workshopy pro školy, organizuje akce pro veřejnost včetně festivalu Den češtiny, reviduje testy jednotných přijímacích zkoušek v Cermatu a účastní se projektu Zeptej se vědce. Zajímá ji didaktika jazyka, komunikace a popularizace vědy, laická lingvistika, znakové jazyky a společenské aspekty komunikace. Přestala věřit v to, že jazyk se dá a má dát usměrnit.

Integrativní výuka jazyka a literatury
Přestože literaturu stavíme z jazykových prostředků, pořád se neshodneme na tom, jestli učit jazyk a literaturu zvlášť, nebo je vědomě integrovat. Ve workshopu se podíváme na různé přístupy k integrativní výuce jazyka a literatury a zejména na to, jakou roli ve vášnivém vztahu jazyka a literatury má někdo třetí: komunikační výchova. Workshop ukáže několik postupů, jak poznávat komunikaci skrz jazyk i literaturu naráz a jak se dají tvořit a využívat češtinářské úlohy mezioborově.

Integrace nespisovné češtiny a co vůbec jako nespisovnou češtinou chápeme
Máma, můžu, děkuju, polívka, taky. Nespisovná čeština nebo spíš její domnělá podoba byla v jazykové výuce dlouho tabu a v konkrétních případech bohužel alarmujícím způsobem stále je. Postupně se o ní začalo mluvit, a to víc či míň opatrně. Během setkání se pokusíme rozbořit zdi tradičního binárního uvažování o ne/spisovné češtině a o její apriorní hodnotě. Workshop představí spisovnost jako věc proměnlivou a prostřednictvím úloh ukáže několik cest, jak vystoupit ve výuce z tradičních svěracích kazajek jazykové správnosti.

Michal Dubec

Michal Dubec učil 9 let na ZŠ, poté 12 let na gymnáziu a na VŠ a je zpět na škole základní. V současnosti spolupracuje s Učitelem naživo. Specializuje se na vedení lidí (žáků, studentů a dospělých) k sebereflexi a k odpovědnosti za chování, práci se skupinovou dynamikou školních tříd a pracovních kolektivů, řešení konfliktů a práci s emocemi. Vytváří programy pro rozvoj lektorů neziskových organizací (LATA, CEGV Cassiopeia, TANDEM, Odyssea) a spolupracuje s centry pro vzdělávání učitelů (NIDV, KVIC).

S rodiči žáků bez poškození vzájemných vztahů, vztahu k sobě a s vyjasněnými odpovědnostmi
Podíváme se na to, za co jsme při učení žáků odpovědní a za co jsou odpovědní rodiče. Jak vše promítnout do vzájemné komunikace (partner/klient)? V několika konkrétních situacích si představíme konkrétní dovednosti, které zabezpečí, abychom si: I. nepoškodili s rodiči vztah, II. nepoškodili si vztah sami se sebou, III. měli s rodiči jasně rozdělené odpovědnosti.

Kontrakty s rodiči: Sdílením vzájemných očekávání ke společným jistotám
Zaměříme se na využití kontraktů mezi školou a rodiči jako nástroje pro budování spolupráce, důvěry a vzájemné zodpovědnosti. Seznámíme se s principy tvorby kontraktů, které mohou pomoci při řešení problémového chování dětí, jako prevence nedorozumění a podpora oboustranných jistot.

Nina Rutová

Nina Rutová se zajímá především o rozvoj čtenářství a pisatelství. Vede semináře „Čtením a psaním ke kritickému myšlení“, vytváří a publikuje metodiky ke knihám nakl. Mladá fronta, Fraus Klett, Euromedia; spolupracuje se Zlatou stuhou, Pamětí národa a s Knihovnou Václava Havla. Vedla časopisy zaměřené na čtenářství a pedagogický konstruktivismus pro pedagogy: Kritické listy a Kritická gramotnost.

Nero v naší třídě

Ve čtenářské lekci k povídce z knihy „Kapuce od mikiny“ se zaměříme na mezilidské vztahy. Žáci hledají v textu důkazy o jednání, které odporuje zásadám férové komunikace, zapisují si během četby poznámky k hlavnímu tématu, vztahují své komentáře i k vlastním zkušenostem, předvídají závěr „nedokončeného“ příběhu, připraví si pomocí metod kritického myšlení: volné psaní, myšlenková mapa, alfa-box oporu k referátu za hrdinku nebo za sebe.

Jana Šindlerová 

Jana Šindlerová pracuje jako učitelka jazyka a komunikace na Gymnáziu Paměti národa. V Ústavu lingvistiky FF UK se věnuje korpusové lingvistice, didaktice jazyka a výzkumu umělé inteligence. S kolegyněmi a kolegy z FF UK a ÚJČ AV píše učebnici českého jazyka a komunikace pro druhý stupeň ZŠ a pro radost učí budoucí učitele a učitelky integrovaný přístup k českému jazyku a digitální kompetence.

Čeština v digitálním věku: interaktivně a rozmanitě

V tomto praktickém semináři se seznámíte s možnostmi, jak rozvíjet digitální gramotnost v hodinách češtiny na 2. stupni. Na konkrétních příkladech prozkoumáte možnosti rozšiřující práce s internetovými zdroji a vhodné nástroje k přenesení různých druhů cvičení z učebnice do digitálního prostředí. Dotkneme se i toho, jak vám může ve výuce češtiny pomoci umělá inteligence. Odnesete si praktické tipy a dovednosti.

Jazyk v praxi: Výuka prostřednictvím reálných komunikačních situací

Integrující přístup k výuce českého jazyka se podle moderních didaktik a revidovaných RVP stává didaktickým standardem. V rámci workshopu si ukážeme, proč je důležité vycházet při jazykovém vyučování z reálných komunikačních situací a jak taková výuka v praxi vypadá. Prozkoumáte výhody i rizika tohoto přístupu, zjistíte, jak jazykovou výchovu propojit s reálným životem a jak lze integrativně využít i tradiční učebnici.